dinsdag 31 juli 2012

Vrouwen moeten werken!

Vrouwen en werk. Het blijft een lastige combinatie blijkbaar. Vooral als ze hoger op willen komen. Daarom is er dan nu de gewenste vrouwenquotum. Ik weet niet goed wat ik er van vind.

Mijn probleem is namelijk dat zo’n quotum alleen maar meer de gedachte opdringt (of er juist misschien een vrucht van is) dat vrouwen móeten werken, al dan niet aan de top, met een negatievere visie op de part-timer/huisvrouw als gevolg. In mijn beleving althans.

Misschien zijn er wel weinig topvrouwen, omdat de meeste vrouwen gewoon liever part-time werken of thuis blijven, zodat ze hun kinderen vaker zien. Is dat erg? Ik denk niet dat een quotum dáár tegen werkt.

In ieder geval wordt naar mijn idee de boodschap opgedrongen dat vrouwen móeten werken. Mijn reactie hierop zoals ik die postte op de website van de Intermediair:
“Wat is er eigenlijk mis met economisch afhankelijk zijn van je man? Ik vind dat de economische zelfstandigheid van de vrouw als een dogma wordt opgedrongen. Als mensen het huwelijk weer als een heilig verbond zien en met een fatsoenlijke huwelijksvoorbereiding hun huwelijk beginnen, dan zal - hopelijk - het aantal scheidingen ook afnemen. Als je als man en vrouw dan de rest van je leven bij elkaar blijft, is de economische 'afhankelijkheid' van de vrouw lang niet zo'n issue.

Tuurlijk zijn er andere scenario's en blijven mensen vast wel scheiden. Maar ik wil alleen maar aangeven dat die economische afhankelijkheid van een vrouw niet perse negatieve gevolgen hoeft te hebben. Je bent toch samen als man en vrouw een eenheid? Dan zou het niet eens uit hoeven maken wie er (meer) geld inbrengt.

En als mensen gelukkig zijn met de situatie waarin de vrouw minder werkt (of niet) dan een man, dan is dat hun goed recht. Huisvrouwen worden tenslotte sowieso negatief gewaardeerd, terwijl ze juist één van de belangrijkste taken vervullen die er is: het opvoeden van de kinderen!!

Ik heb het idee, dat zo dogmatisch als het er misschien tot aan de jaren 50/60 aan toe ging, dat vrouwen MOESTEN thuisblijven (hun contract beëindigde bv automatisch als ze trouwden), zo dogmatisch wordt het nu geproclameerd dat vrouwen MOETEN werken. Want anders zijn ze zielige, economische afhankelijke wezens.
Het wordt tijd dat we de balans opzoeken, het huwelijk en huisvrouwschap weer meer waarderen. We zijn tenslotte meer dan alleen maar economisch waardeerbare wezens.”[1]
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten